Hvordan starte egen nettbutikk

 
 


Å selge produkter, tjenester eller digitalt innhold på nettet er en av de mest spennende forretningssatsingene du kan ta fatt på. Enten du utforsker idéen om nettsalg, eller du har tatt beslutningen om å komme i gang, vil denne guiden om hvordan du selger på nettet hjelpe deg å lykkes med å bygge, lansere og markedsføre din egen e-handelsbedrift.

1: Bestem deg for hva du skal selge på nettet

Før du bygger noe, bør beslutningen din om å selge på nettet starte med ett enkelt spørsmål:
Hva vil du selge?

Hvis du ønsker å starte med e-handel, men du er ikke sikker på hva du skal selge, hjelper det å vurdere følgende:

Hva liker du å gjøre?
Hva har du erfaring med?
Hvilke næringer vokser for tiden?

Uansett hva du faller på er mulighetene til å selge på nettet nesten uendelige som f.eks; fysiske produkter du selv lager, tidsbaserte tjenester som kurs eller konsultasjoner, eller til og med digitalt innhold som videoer eller e-bøker.

Artikkelen fortsetter…

2: Bygg nettbutikkens merkevare

Når du har bestemt deg for hva du vil selge på nettet, er det på tide å identifisere og utvikle identiteten din. Mange elementer har betydning for å etablere en merkevare, og de kommer samlet til å ha betydning for;

Hvordan vil du at kundene dine skal føle og reagere?

Noen viktige elementer du må ha med er:

Gi bedriften eller nettbutikken et navn

Navnet reflekterer mye om bedriftens identitet som; hva du selger, din visjon, misjon og verdier. Mens du brainstormer et bedriftsnavn, er et godt sted å begynne å søke etter nettstedsdomener som ligner på navneidèene dine. Det hjelper deg å finne ut hvilke navn som allerede har unike virksomheter knyttet til seg, og hvilke navn som er tilgjengelige for deg å velge mellom.

Sett opp bedriftens e-postadresse

En liten, men meningsfull detalj for å bygge en merkevare er å lage en e-postadresse som utelukkende brukes til bedriften din. Bedriftens e-postadresse skal ende på bedriftens unike domenenavn. Det skaper en konsistent og mer pålitelig opplevelse for kundene når de mottar e-poster fra bedriften.

Lag en logo

Merkevarens visuelle identitet inkluderer alt fra bildene på nettstedet ditt til produktbildene og innholdet på sosiale medier. Du kan begynne å skape den visuelle identiteten du ønsker å etablere ved å lage en logo for virksomheten din. En særegen og god logo er svært viktig for førsteinntrykket og merkevarebyggingen generelt.

Artikkelen fortsetter…

3: Design et nettsted for nettbutikken din

Å bygge et nettsted til nettbutikken din er selve kjernen mot å etablere et profesjonelt konsept for kundebasen din.

Vurder disse nøkkelkomponentene når du designer et nettsted for bedriften din:

Kjøp et nettsteddomene

Hvis du allerede har begynt å se gjennom domenenavn mens du bestemmer deg for navnet på virksomheten din, har du startet det første trinnet for å bygge et nettsted. Domenenavnet vil hjelpe kundene med å finne nettstedet og gjenkjenne virksomheten din.

Bygg ditt design

Design et profesjonelt nettsted som gir den rette følelsen du ønsker kundene dine skal få om produktene dine. Velg bilder, farger og den funksjonaliteten du trenger for at nettbutikken din skal fremstå som tillitsvekkende.

Tilpass nettsidenavigasjonen

Navigasjonsflyten på nettstedet påvirker hvor enkelt kunder kan finne, lære om og kjøpe produktene dine. Å organisere nettstedet ditt på en intuitiv måte starter med å forstå de viktigste elementene i kundereisen og å optimalisere disse. Disse inkluderer; en enkel og organisert produktmeny og en effektiv betalingsopplevelse.

Eksempel nettbutikker:

B G I N  your journey
B F O R E  this moment

Artikkelen fortsetter…

4: Legg til innhold i nettbutikken din

Måten du viser produkter på i nettbutikken vil påvirker hva potensielle kunder føler om merkevaren din. To nøkkelområder å fokusere på er produktbeskrivelsene og produktfotograferingen. Begge er avgjørende hvis du selger fysiske eller digitale produkter, men hvis du selger tjenester, er det like viktig å bruke bilder og tekst for å representere tilbudene dine nøyaktig.

Produktbeskrivelser for nettbutikken

Med gjennomtenkte produktbeskrivelser vil du ha større sannsynlighet for salg, og mindre sannsynlighet for mange spørsmål om produktspesifikasjoner.

Når du skriver hver av produktbeskrivelsene dine, må du huske på tre mål:

  • Vise hvorfor produktet ditt skiller seg ut fra konkurrentene og hvilke løsninger det gir.

  • Hjelp kundene å forstå om produktet ditt har spesifikasjonene de trenger.

  • Fungere som en base for søkemotoroptimalisering slik at kunder kan finne produktet ditt.

Produktfotografering for nettbutikken

Spesielt hvis du selger fysiske produkter, vil selv den beste produktbeskrivelsen dra nytte av god og gjennomtenkt produktfotografering. Kundene dine må se produktene på best mulig måte som fremhever både konturer, detaljer og farger.

5: Administrer nettbutikken din

Hvis du ønsker å selge fysiske produkter, er det to viktige hensyn å ta for nettbutikken; hvordan du administrerer varelageret ditt og hvordan du setter opp frakt.

Bestem hvordan du skal administrere beholdningen din

En effektiv strategi for lagerhåndtering hjelper deg med å opprettholde beholdningen i tråd med etterspørselen etter produktene dine, samtidig som du minimerer kostnadene for lagerbeholdning. Alt dette kommer til slutt til fordel for det økonomiske resultatet.

Avhengig av hvilke typer produkter du selger, er ditt første skritt til lagerstyring å bestemme om du vil administrere varelageret selv eller sette det ut til en tredjepartsleverandører (også kjent som dropshipping). Begge alternativene har sine egne fordeler og ulemper rundt plass, tid og kostnadsstyring.

Sett opp frakt

Å få produktene dine til kundene dine på en trygg og rettidig måte er avgjørende for enhver e-handelsbedrift. For å oppnå det er det mange faktorer å vurdere, inkludert optimalisering av fraktkostnader, merkevareemballasje og returpolicyer.

Når du bestemmer deg for hvordan du skal pakke og sende produktene dine, må du huske på disse tre øverste prioriteringene:

Vær kostnadseffektiv.

Effektiviser driften.

Skap en positiv opplevelse for kundene dine.

Eksempel nettbutikker:

B G I N  your journey
B F O R E  this moment

Artikkelen fortsetter…

6: Lansering og markedsførsføring av nettbutikken

Når du har bygget nettbutikken din ferdig, er det på tide å lage en markedsføringsstrategi som inkluderer både ubetalt og betalt annonsering for å få nettbutikken din frem for målgruppen din.

Ubetalt reklame

Mange av måtene å vurdere å markedsføre nettbutikken på faller inn under kategorien ubetalt annonsering, som ganske enkelt betyr at du ikke trenger å investere penger i markedsføringen. I stedet krever ubetalt annonsering en investering av tid, energi og kreativitet.

Ubetalte markedsføring inkluderer:

  • Søkemotoroptimalisering (SEO), som innebærer å inkorporere søkeord i nettsiden og nettbutikken din for å gjøre dem mer synlige i søkemotorresultatene som vises til målgruppen din.

  • Sosiale medier, som innebærer å bygge fellesskap og reklameinnhold rundt merkevaren din der kundene dine mest sannsynlig finner deg.

  • Blogging, som innebærer å drive en blogg på nettstedet ditt som dekker emner som er relevante for din bransje eller produktene du selger, også kalt innholdsmarkedsføring.

Artikkelen fortsetter…

Betalt annonsering

Hvis du har budsjett til det, kan betalt annonsering være en effektiv måte å øke nedslagsfeltet rundt produktene dine og å nå målgruppen din. Avhengig av hvilke typer betalte annonser du bestemmer deg for, bruker de algoritmer og søkeord for å nå de personene som mest sannsynlig vil ha produktene dine.

Taktikk for betalt annonsering inkluderer:

  • Sosiale medier-annonser, som lar potensielle kunder bla gjennom sosiale feeder for å oppdage og linke til nettstedet ditt, eller kjøpe produktene dine direkte fra feedene deres.

  • Betal-per-klikk-annonser (PPC), som annonserer nettbutikken din til potensielle kunder direkte på søkeresultatsidene, og koster deg ingenting før folk klikker på annonsene.


Ønsker du hjelp til å komme i gang med nettside eller nettbutikk?

Forrige
Forrige

Hva er identitetsdesign?

Neste
Neste

Hvordan bygge en merkevare