Hva er identitetsdesign?

 


Merkevareidentitet eller identitetsdesign er ansiktet utad til en bedrift. En merkevare er et helhetlig konsept, også emosjonelt og filosofisk basert, mens merkevarens identitetsdesign er de visuelle komponentene som representerer de større og dypere idéene.

Identitetsdesignet inkluderer logo, typografi, farger, emballasje, nettside, skilter etc. Alle disse komponentene skal samlet utfylle og forsterke omdømmet til merkevaren eller bedriften. Merkevarens identitet og betydning skal tiltrekke seg nye kunder samtidig som eksisterende kunder føler tilhørighet. Designet skal skape tillit og underbygge en bedrifts filosofi og kjerneverdier, både utad og innover i en organisasjon.

Det er viktig at merkevarens identiteten er helhetlig. Budskapet og designkomponentene må være tydelig og konsistente, uansett hvor det eksponeres.

For å administrere og kvalitetssikre merkevarens identitet bør organisasjonen investere i et styringssystem som f.eks en designhåndbok som inneholder maler og retningslinjer. Det hjelper bedriften å fremstå konsekvent og helhetlig. Samtidig bør det være rom for fleksibilitet og tilpasning. Det er nødvendig for å lykkes i et marked i stadig endring.

Logoen, typografien eller emballasjen er en del av merkevarens personlighet. Sammen med produktkvalitet, pris, kundeservice og bedriftens pålitelighet, er det ofte opplevelsen som skiller ulike produkter og tjenester i en verden der kvaliteten ofte er sammenlignbar eller den samme. Kundens valg er ofte styrt av følelser, og hva man ønsker å identifisere seg med.

God design skaper ringvirkninger

Forrige
Forrige

Det revolusjonerte måten å fotografere på

Neste
Neste

Hvordan starte egen nettbutikk